آموزش کابل کشی شبکه : بررسی نکات مهم کابل کشی شبکه

خانه / شبکه / آموزش کابل کشی شبکه : بررسی نکات مهم کابل کشی شبکه

آموزش کابل کشی شبکه : بررسی نکات مهم کابل کشی شبکه

کابل کشی شبکه

پس از مطالعه این مقاله شما قادر خواهید بود تا به سئوالات زیر پاسخ دهید :

1- هنگام کابل کشی شبکه به چه نکاتی باید توجه کنیم ؟

2- حداکثر طول کابل شبکه برای یک نود چند متر می باشد؟

3- چه نکاتی را هنگام تامین تجهیزات شبکه مد نظر قرار دهیم؟

4- برای جلوگیری از نویز در شبکه ، هنگام کابل کشی به چه نکاتی توجه کنیم؟


توجه به اصول کابل کشی ساخت یافته هنگام کابل کشی شبکه ، تاثیر بسیار زیادی در کیفیت و طول عمر شبکه خواهد داشت. اگر نصاب شبکه هنگام نصب به استاندارد های کابل کشی ساخت یافته توجه نموده و شبکه را بر اساس آن استانداردها راه اندازی نماید، مدیر شبکه در طول حیات شبکه فوق به راحتی و بدون بروز هیچ مشکی قادر به راهبری، عیب یابی و توسعه احتمالی شبکه خواهد بود. از جمله مهمترین این نکات می توان به موارد زیر اشاره نمود :

1- ابتدا با حضور در محل اجرای پروژه، نقشه ساختمان را به همراه جزئیات دقیق آن تهیه نمایید. نقشه شبکه کابل کشی شبکه

2- با توجه به شرایط فیزیکی محیط نوع بستر شبکه را تعیین نمایید. بطور مثال استفاده از ترانکینگ، داکت، لوله پلی اتیلن، سقف یا کف کاذب، سینی کابل و …

3- روی نقشه محل قرارگیری کلاینت ها را به دقت ( با توجه به شرایط محیطی مانند چیدمان میزها و … ) مشخص نموده و به تایید کارفرما برسانید.

4- پس از تهیه لیست تجهیزات پسیو و اکتیو مورد نیاز، سعی کنید تا با توجه به شرایط مالی از مرغوب ترین برند ممکن که پاسخگوی تمامی نیاز های مجموعه مورد نظر است، استفاده نمایید.

5- همواره سعی کنید تا تمامی تجهیزات پسیو شبکه را از یک برند انتخاب نمایید.

6- تجهیزات پسیو شبکه را با شرط تست فلوک از فروشنده بخواهید. متاسفانه در بازار امروز به علت شرایط حاکم بر بازار، طیف وسیعی از تجهیزات تقلبی در بازار موجود می باشد بطوری که از لحاظ ظاهر به کالای اصلی بسیار نزدیک بوده  و تشخیص آن نیازمند داشتن تجربه بسیار بالایی است. پس در صورت تجربه نداشتن در این زمینه سعی کنید تا از همراهی یک کارشناس با تجربه بهره مند شوید.

7- در صورتی که در بستر شبکه مجبور به قرار دادن کابل برق و شبکه در کنار یکدیگر می باشید، حتما از کابل های فویل دار و یا فویل و شیلد دار استفاده نمایید.

8- با توجه به نزدیک بودن قیمت کابل شبکه cat5  و cat6 ، بهتر است از کابل cat6  در شبکه خود استفاده نموده تا از پهنای باند بالاتر آن بهره مند شوید.

9- کارکردن با کابل شبکه UTP بسیار ساده تر و اقتصادی تر از کابل های STP می باشد. پس تلاش کنید تا در صورت امکان، طراحی شبکه را به گونه ای انجام دهید که نیازی به استفاده از کابل های STP نباشد.

10- طراحی شبکه را بگونه ای انجام دهید تا علاوه بر نیاز فعلی پروژه، بتوان 2 تا 3 نود دیگر را در آینده بدون مشکل به شبکه اضافه نمود.

11- سایز داکت، لوله ، ترانکینگ و هر بستر دیگری را که قرار است کابل شبکه در آن قرار گیرید را بگونه ای در نظر بگیرید تا به کابل های شبکه هیچگونه فشاری وارد نشود و آزادانه در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

12- در صورت استفاده از ترانکینگ، حتما از پارتیشن استفاده کنید تا کابل برق و شبکه را از یکدیگر جدا شده و کابل شبکه تحت تاثیر نویز کابل برق قرار نگیرد.

13 – در صورت استفاده از لوله ، حتما از دو لوله ، یکی برای عبور کابل برق و دیگری برای عبور کابل های شبکه استفاده نمایید. همچنین سعی کنید تا لوله ها کمی از یکدیگر فاصله داشته باشند.

کابل کشی شبکه

14- پس از نصب بستر قرارگیری کابل شبکه ( مثلا داکت یا ترانک ) حال نوبت کابل کشی شبکه می باشد. اولین نکته مهم در این زمان لیبل زدن ابتدا و انتهای کابل شبکه می باشد. این کار به ظاهر ساده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای درک بهتر فرض کنید در شبکه ای 100 رشته کابل شبکه وجود دارد که بدون لیبل می باشند. حال می خواهیم نقشه شبکه را ترسیم کنیم و در آن مشخص کینم که هر رشته کابل در چه مکانی قرار دارد. برای این کار باید به ازای اولین رشته کابل ( البته در بدترین حالت ) 99 بار تست انجام دهیم تا سر دیگر کابل شبکه را پیدا کنیم. حال حساب کنید که برای 99 رشته دیگر به چه میزان زمان نیاز خواهیم داشت.

15- همواره سعی کنید تا طراحی شبکه را به گونه ای انجام دهید که خوانایی شبکه ، دسترسی به نود ها و عیب یابی احتمالی، به ساده ترین شکل ممکن صورت پذیرد. به عنوان نمونه اگر تعداد نودهای شبکه زیاد بود علاوه بر لیبل گذاری ، می توان از کابل شبکه با رنگ های مختلف نیز استفاده کرد. همچنین می توان از پچ کورد هایی با رنگ های مختلف کمک گرفت. ( هر رنگ برای یک طبقه یا واحد )

16- دقت کنید تا در حین کابل کشی شبکه ، با شدت کابل شبکه را نکشید و در عوض مسیر حرکت کابل شبکه را به گونه ای آماده سازید که کابل شبکه بدون نیاز به هیچ فشار و کششی در مسیر حرکت کند. علت این همه توجه در این بخش، آن است که نباید سطح مقطع رشته های کابل شبکه تغییر کند. می دانیم که با کشیدن کابل شبکه ، در محل کشش، سطح مقطع رشته سیم های به هم تابیده داخل کابل شبکه کم می شود. پس با تغییر سطح مقطع سیم های کابل شبکه ، مقدار مقاومت سیم به ازای سیگنال ارسالی نیز در محل کشش تغییر خواهد نمود. از طرفی با تغییر سطح مقطع سرعت انتقال اطلاعات یا همان پهنای باند نیز کاهش خواهد یافت.

17 – هنگام کابل کشی شبکه دقت کنید که کابل شبکه دچار شکستگی ، پارگی و گره خوردگی و … نگردد.

18- سعی کنید مکان قرار گیری رک شبکه را به گونه ای تعیین کنید تا نسبت به سایر اجزای شبکه ، در نقطه مرکزی قرار گیرد و در نتیجه کابل کشی در کمترین حد ممکن خود صورت پذیرد. دقت کنید که مسیر عبور کابل های شبکه را به گونه ای طراحی کنید تا طول کابل های شبکه در حداقل ممکن باشد. از طرفی در حالت استاندارد نباید طول کابل شبکه از 90 متر بیشتر شود.

19- برای ارتباط بین طبقات به ازای هر لینک از دو کابل شبکه استفاده کنید. یکی زیر بار و دیگری به عنوان پشتیبان تا در صورت بروز مشکل بتوان به سرعت شبکه را به حالت نرمال بازگردانده و بدون از کار افتادن شبکه به عیب یابی به پردازیم.

20- در رک و اتاق سرور از لامپ کم مصرف و لامپ مهتابی به علت ایجاد نویز استفاده نکنید.

http://www.mahampardaz.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با ایمن دانش شهریار
ارتباط از طریق Whatsapp